Midnight Sun Film Festival 2005
De redactie zond haar dochters uit! Onze freelance reportster Hanne, trok naar het Hoge Noorden om ons daar te vertegenwoordigen. Daar liep in Sodankylä (Lapland, Finland) van 15 tot 19 juni het 20ste ‘Midnight Sun Film Festival’. Ter hoogte van de Noordpoolcirkel – waar in de zomer de zon niet meer ondergaat – een paar films meepikken… we konden er moeilijk niet bij zijn en nam de Finse invitatie/smeekbede dan ook zeer graag aan.
Eregenodigden van het festival waren de Belgische broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, die voor de tweede keer de Gouden Palm voor beste film in de wacht sleepten op het filmfestival van Cannes voor hun film L’Enfant. Wij brachten de broers voor de microfoon en trachtte het onderste uit hun Waalse kan te halen. Hieronder leest u wat ze zoal te zeggen hadden.
Interview :: Dardennes: Geen geheim
Het beeld van een jong meisje in Seraing – de geliefde filmlocatie van de Dardennes – dat gehaast een buggy met een baby in verder duwt, werd de inspiratiebron voor hun nieuwste boreling L’enfant. Het beeld bleef op hun netvlies gebrand en deed hen zoeken naar een verklaring. Waar is de vader? En hoe is dit verhaal te plaatsen in onze hedendaagse samenleving?
Jean-Pierre en Luc Dardenne: “We maken geen film over een onderwerp, we maken een film over een personage.” De broers Dardenne gingen terug aan de slag met een intrigerend personage, lieten de camera draaien en snelden te hulp. Vooraf een plan opstellen is niet nodig, menen ze. “We hebben individueel enkele picturale beelden in ons hoofd en bepaalde richtingen die we uit willen. Maar meer nog maken we gebruik van ritmes, spanningen en energie in ons werk. Natuurlijk is er een basisscenario maar tijdens de opnames zelf veranderen de dingen door met de acteurs samen te werken.” Ze gaan aan de slag met de realiteit. Deze verzet zich en legt telkens andere voorwaarden op aan de personages. “De realiteit legt verplichtingen aan ons op waardoor we oplossingen moeten vinden om ons werk proberen te doen. Na ons vertrek gaat haar loop gewoon verder.” Ziehier de basis van hun werk.
Tijdens de opnames zelf is de rolverdeling als volgt: de ene praat, de andere zit achter het camerascherm en na het draaien overleggen ze samen. Jean-Pierre en Luc werken het liefst in hun appartement in Seraing. Daar kennen ze de in en uit en voelen ze zich thuis. Op een andere locatie filmen komt voorlopig niet in hen op. Niet de locatie is het belangrijkste, wel de personages in hun film. Het zou dus om het even waar kunnen gefilmd worden. Samen met Krzysztof Kieslowski (Trois Couleurs-trilogie), Roberto Rossellini (Rome, Open City, 1946), Fjodor Dostojevski (Schuld en Boete) en Toni Morrison (Beloved) is ook Aki Kaurismäki (The Man Without A Past) een inspiratiebron voor de Dardennes. “Er is iets met de sentimenten van Kaurismäki die enkel in Finland terug te vinden zijn.” Samen met zijn broer Mika Kaurismäki stond Aki bovendien mee aan de wieg van het Finse filmfestival in Sodankylä.
Aan de critici laten ze terloops nog weten dat kritiek noodzakelijk is en negatieve kritiek soms gerechtvaardigd. “We praten er samen over maar dat blijft onder ons. We komen niet tussen in de discussie.” En het Dardenne-geheim? Tenslotte hebben ze toch al twee Palmes d’Ôr (Rosetta en L’enfant) op hun palmares staan. “Juist, on a deux. Maar we hebben niets. Het geheim is dat er geen geheim is. Le secret c’est il n’y a pas de secret.”